Национални празници - Форум
Black-Zone Петък
09.12.2016
20:24:01
На пазара мъж продава комар в бурканче. На него има залепен етикет: "Заместител на мъже – само 25 лв." Една заинтересувана клиентка пита: - А как се използва? - В къщи се разсъбличаш,лягаш на леглото и го пускаш от буркана. Ако нещо не е наред – позвъни ми – ето телефонния ми номер. Вечерта жената звъни: - Прибрах се, съблякох се, легнах,отворих буркана, но той стои вътре и не се движи… - Стой така. Идвам веднага! Дошъл мъжът на мястото, разсъблякъл се и казал на комара: - Гледай, глупак! За последен път показвам
Добре дошли Гост | RSS Главна | Национални празници - Форум | Регистрация | Вход
  • BGtop . Гласувайте за моя сайт в БГ чарт . Гласувай за мен в BGTop100.com


    [ Ново съобщение · Членове · Правила на форума · Търси · RSS ]
    Страница 1 от 11
    Модератор на форума: robocob 
    Форум » Test category » Всичкология » Национални празници
    Национални празници
    ангелинкаДата: Събота, 05.05.2012, 16:33:20 | Съобщение # 1
    Генерал-майор
    Група: Uploader
    Съобщения: 436
    Статус: Offline
    На 6 май се празнува Гергьов ден


    Именници: Георги, Георгица, Герго, Гергана, Гинка, Галина, Галя, Ганка, Ганчо, Гошо, Геро, Гюрга, Гето, Гецо, Гоце, Гуга

    Празнична трапеза: печено агнешко, пресен лук и чесън, салата, пиле, хляб и вино.

    Според българската народна традиция,

    Гергьов ден се празнува на 6 май по цялата българска земя, като най-големия пролетен празник. Практикуваните векове наред обичаи, обреди и магически практики ни отвеждат в най-дълбока древност, когато връзката между човека и природата е била изключително силна и важна. Когато растенията или животните са обожествявани и убивани, за да се възродят отново, а в по-късен период пренасянето на жертва на същият този бог. Гергьов ден се празнува в деня на християнският светец Георги Победоносец, живял по време на император Диоклетиан/284-305/ в Малоазийската провинция Кападокия. Свети Георги е смятан за покровител на стадата и овчарите. Гергиов ден поставя началото на лятото и новата стопанска година. Празникът е свързан с богата и сложна обредност, която засяга много страни от живота на човека. Приготовленията започват от предният ден с брането на цветя, заленина и цъфнали клони. Всичко е закичено с венци и зелени клонки - главите на хората, къщите, кошарите. Не случайно празникът се нарича Цветен Георги.

    На този ден се замесват обредни хлябове. Тестото се замесва с цветна вода и се оставя да втаса, завито с женска риза, отгоре с китка здравец, вързана с червен конец - да се раждат женски агнета. Обредните хлябове се украсяват с агнешко кокалче или други украси според предназначението си - за трапезата, за овчарите, за кошарите и за здраве.

    Най-важният обряд на празника е жертвеното агне. За курбан се коли първото оагнило се агне. То трябва да е мъжко и да е бяло. Украсява се с венец от зелени клонки, обвити с червен конец, на едното му рогче се пали свещичка. Захранва се със сол, трици и зелена трева - за ситост, плодородие и богата паша. Най-старият мъж коли агнето до източната стена на къщата. По пръсналата по стената кръв се гадае за реколтата и за здравето на стопаните. Останалата кръв се събира в гърне и се заравя в нивата. Ако през лятото кръвта започне да ври-ще бие градушка. С жертвената кръв бележат челата на децата и праговете на къщите да не влизат болести и магии.

    Гергьовденското агне се пече цяло. Украсява се със зеленина.

    Гергьовденската трапеза е обща и се прави на зелено. Освен агнето и обредните хлябове тук се носят мляко, пресен чесън, който сега за пръв път се къса, червено вино. На общата трапеза всички скарани трябва да се помирят, всички да се опростят, споровете да се изгладят. Агнето се разчупва и една част се заделя за другият ден - Ранополия, когато трябва да се хапне от агнето. Костите се заравят в земята, за да се плодят овцете. Запазва се кокалчето от предният крак за обредните хлябове. С него се цери и болно гърло на децата- нагрява се и кокалчето се залепва на гърлото.

    Широко разпространено е вярването, че срещу Гергьовден играе имане - огън излиза там, където има заровено имане.

    На Гергьовден се сключват новите договори между калфи и чираци, овчари и ратаи, тъй като народът дели годината от Димитровден до Гергьовден, и от Гергьовден до Димитровден.
     
    ангелинкаДата: Събота, 05.05.2012, 16:41:51 | Съобщение # 2
    Генерал-майор
    Група: Uploader
    Съобщения: 436
    Статус: Offline
    Ден на храбростта и Българската армия

    Денят на храбростта започва да се чества в Българската армия още с нейното създаване.

    Празникът е официално учреден на 9 януари 1880 г. с указ № 5 на княз Александър I Батенберг. По-рано, на 1 януари с указ № 1 е учреден и военният орден "За храброст" - отличие, с което се удостояват извършилите подвизи на бойното поле.

    През 1946 г. комунистическото управление прекъсва традицията на празника, обявявайки го само за "Ден на пастиря". Традицията е възстановена на 27 януари 1993 г. с постановление № 15 на Министерския съвет.
     
    roobocobДата: Петък, 26.10.2012, 16:08:23 | Съобщение # 3
    Частен
    Група: Приятели
    Съобщения: 1
    Статус: Offline
    Димитровден

    Имен ден празнуват: ДИМА, ДИМАН, ДИМАНА, ДИМИ, ДИМАНА, ДИМИТРА, ДИМИТРАНА, ДИМИТРИНА, ДИМИТРИЧКА, ДИМИТРИЯ, ДИМИТЪР, ДИМИТЪР, ДИМО ,ДИМИТРИНКА, ДИМКА, ДИМО, ДИМОНА, ДРАГА, ДРАГА, ДРАГАН, ДРАГАН, ДРАГИЯ, ДРАГОЙ, ДРАГОЯ, ДРАГНЬО, ДРАГО, ДРАГОЙКО, ДРАГАНА, ДРАГИНА, ДРАГО, ДРАГОДАН, ДРАГОЙ, ДРАГОЛЮБ, ДРАГОМИЛ, ДРАГОМИЛА, ДРАГОМИР, ДРАГОМИР, ДРАГОМИРА, ДРАГОМИРА, МИТКО, МИТО, МИТКО, МИТРЕ, МИТА, МИТРА, МИТРА, МИТРИЧКА

    Според народно вярване в полунощ срещу Димитровден “небето се отваря”. Който е буден по това време, може да изрече своя молба към Бога. Ако човекът е праведен, Господ ще изпълни желанието му. Като продължение на тази надежда на самия Димитровден някога селяните извършвали различни гадания. Те са свързани най-често със смяната на стопанските сезони. Свети Димитър “зима носи”, казвали някога. Светецът се смята за властелин на зимните студове и снегове. Дори има народна представа, че той пуска снега като разтръска своята дълга бяла брада. Затова на Димитровден селяните се вглеждат в поведението на домашните животни и по него предричат студена ли ще е зимата, кои месеци ще са най-студени, кои ще са снежни или кишави. В този момент от годината вече окончателно е приключил земеделският сезон, цялата реколта е прибрана и са приготвени всички запаси от храна за хората и добитъка за зимата. Но това “имане” в хамбарите и зимниците не успокоява селяните. Затова на Димитровден имат свои гадания колко имотни ще бъдат през идните месеци и дори година. Който има повече кошери, вече се опитва да предвиди колко мед ще събере през следващото лято.
    Димитровден бил най-благодатният ден за бедните селяни, които нямат своя земя. Те работят като “аргати” – помощници в стопанството на някой по-заможен съселянин. Обичайно те били наемани за периода на най-усилена земеделска работа – от Гергьовден до Димитровден. През този период те нямали право да напускат работата и да се местят. Ако са случили на добър и щедър господар – добре, ако не – трябва да търпят и работят безропотно. Една иронична песен разказва как аргатите на свидлив господар работят на нивата и получават за обяд само ечемичен хляб и недовряла леща. Но с чувство за хумор те пеят, че са толкова преяли, та не могат да станат и да продължат работата си, както другите аргати по съседните ниви. Но “Сяка мъка - до време”, както утешава една поговорка. На Димитровден чорбаджиите освобождавали своите аргати. И тогава им плащали наведнаж цялата изработена “заплата”. Затова има поговорка “Лете измикяр (слуга), зиме - господар”. Една приказка обаче разкрива, че скъперничеството на богатия може да остави бедняка и с празни ръце, когато приключи аргатуването. В приказката богатият взема младо момче-сираче да работи при него цели три години. Но обещава да му плати не с пари, а да му даде накрая само три мъдри съвета. Но както казва друга народна мъдрост “Сиромах челяк с работа надвива”. А и младежът бил заинтригуван какви ще са тези толкова скъпоценни съвети. Приел условието. Когато изтекли трите години, аргатинът отива при чорбаджията да получи обещаната отплата за работата си. Трите съвета, които му дал богатият били: “Мътна вода не минувай, на комшията си не вярувай, жената си на сватба сама не пущай”. Като ги чул, младежът се ядосал, че съветите не си стрували три години да работи за тях. Ала по пътя обратно към своето село имал случай да провери колко са верни получените съвети. Вместо да прекосява мътна поройна река, младежът зачакал на брега водата да се оттече. В това време богат конник опитал да прегази реката и се удавил. А младежът успял да прибере неговия кон и в седлото открил торбичка с жълтици. После случаят му показал, че и другите два съвета са верни. Накрая си рекъл: “Три години съм служил за три слова, ама си струвало”. Но дори извън този приказен сюжет, има народна мъдрост, че “работата на ум учи”.
    От Димитровден за селските жени настъпвало време да предат и тъкат, да шият и кроят - от дрехите за цялото семейство до всички постелки за дома. Хумористична песен разказва как Гюргя мома шие своята дълга сая (горна дреха от дебел вълнен плат) от Димитровден до Гергьовден. И за тези седем месеца момата така и не успяла да ушие своята премяна. А когато дошло време всички моми да покажат своите нови саи на голямото хоро, мома Гюргя излязла със старите си дрехи. “Както ръчица пипала, тъй гърбица носила” – казва една народна поговорка. Затова и песента подиграва несръчната и мързелива мома. От Димитровден до Гергьовден навремето се правели още годежи и женитби. А после отново започвала усилна земеделска работа.


    Съобщение редактирано от roobocob - Петък, 26.10.2012, 16:11:48
     
    Форум » Test category » Всичкология » Национални празници
    Страница 1 от 11
    Търси:

    Нито един от торентите не се хоства на сървъра на сайта. Сайтът http://black-zone.ovo.bg/ само предлага връзки към други сайтове и не носи отговорност за неуредени авторски права.

    Copyright MyCorp © 2016 Хостнат от